معرفی سازمان

 

تاریخچه سازمان:

سازمان از سال 1347 با عنوان طرح مکانوگرافي ایجادشده و در سال 1351 به اداره کل آمار و مکانوگرافي تبدیل‌شده است. اين اداره کل از سه قسمت مکانوگرافي، آمار و خدمات عمومي تشکيل گرديد. در سال 1353 با توجه به روند گسترش حجم كاري اداره مذكور به خيابان شريعتي انتقال يافت و در سال 1354 نيز اداره کل به سازمان خدمات كامپيوتري شهرداري پايتخت تغيير نام يافت. در آن مقطع این اداره داراي يك معاونت مالي و اداري و دو مديريت سیستم‌ها و داده‌آمایی بوده است. بهره‌برداران عمده از خدمات این اداره، معاونت‌های مالي و اداري شهرداري تهران و مناطق و ادارات ذی‌ربط بودند. در سال 1356 با مكانيزه نمودن سیستم‌های راهنمايي و رانندگي كه در آن مقطع زماني وابسته به شهرداري تهران بود، حجم كار وسيعي ايجاد گرديد.
اولين اقدام جهت استقلال سازمان در سال 1367 صورت پذیرفت و پس از طي مراحل لازم در خرداد سال 1371 تحت نام «سازمان آمار و اطلاعات و خدمات كامپيوتري شهرداري تهران» به‌عنوان يک سازمان مستقل وابسته به معاونت هماهنگي و برنامه‌ریزی شهرداري شكل گرفت و سال 1371، سال استقلال مالي سازمان ناميده شده است و هم‌زمان تحولاتي ازنظر فعالیت‌های بازرگاني و فني و مديريتي ايجاد شد.
از سال‌های 82 و 83 تغييراتي در نحوه تأمين خدمات به وجود آمد. مطرح‌شدن اهداف آرماني دولت الكترونيك، بحث شهرداري الكترونيك با استفاده از فناوري اطلاعات و ارتباطات در مديريت شهرداري را در دستور کار قرار داد و بر اين اساس، نياز تدوين طرح جامع (ICT) شهرداري تهران عنوان گرديد. هم‌زمان به‌منظور ساماندهي امور فناوري سیستم‌های اطلاعاتي، شوراي آمار و انفورماتيك شهرداري تهران به وجود آمد. اين شورا تدوين طرح مذكور را بر عهده سازمان قرار داد و طرح جامع (ICT) شهرداري تهران تهيه و ارائه گرديد. در سال 1383 پيشنهاد تغيير نام سازمان به «سازمان فناوري اطلاعات و ارتباطات شهرداري تهران» مطرح و در هیئت‌مدیره و شوراي اسلامي شهر تهران تصويب گرديد. در سال 1396 و در پی ابلاغیه شهردار وقت، دبیرخانه و مرکز تهران هوشمند نیز به مجموعه سازمان فناوری اطلاعات و ارتباطات اضافه گردید.

 

مأموریت سازمان

سازمان فاوا برای تحقق تهران هوشمند و شهرداری دیجیتال با رسالت سیاست‌گذاری، برنامه‌ریزی راهبردی، نظارت و پایش فناوری اطلاعات و ارتباطات شهرداری تهران و همچنین ایجاد و توسعه زیرساخت‌های ارتباطی و سخت‌افزاری و سرویس‌های نرم‌افزاری داده‌ای با بهره‌گیری از مناسب‌ترین فنا‌وری‌های نوین برای خدمات باکیفیت اقدام می‌نماید. این مهم با تکیه‌بر نیروی انسانی متخصص، ظرفیت‌های کارآمد موجود، نوآوری، مشارکت شهروندان و بخش خصوصی توانمند برای ایجاد شهری زیست‌پذیر صورت می‌پذیرد.
مهم‎ترین خدمات و فعالیت‌های سازمان فناوری اطلاعات و ارتباطات شهرداری تهران:
مهم‌ترین سرفصل‌های خدمات سازمان فناوری اطلاعات را می‌توان به بخش‌های زیر تقسیم نمود:

 

•    خدمات برنامه‌ریزی و راهبری تهران هوشمند.
•    خدمات نرم‌افزاری.
•    خدمات اطلاعات مکانی.
•    خدمات شهروندی.
•    خدمات دیتا، اطلاعات، آمار و ارائه و پایش آن.
•    خدمات زیرساخت‌های ارتباطی، مراکز داده و سخت‌افزاری و همچنین امنیت اطلاعات.
•    خدمات برنامه‌ریزی، آموزش، پژوهش و خدمات مدیریت.

 

برای مشاهده ساختار تشکیلاتی سازمان اینجا را کلیک کنید.