دوشنبه 22 مهر 1398
Monday, 14 October, 2019
معرفی سازمان

تاریخچه سازمان:
سازمان از سال 1347 با عنوان طرح مکانوگرافي ایجادشده و در سال 1351 به اداره کل آمار و مکانوگرافي تبدیل‌شده است. اين اداره کل از سه قسمت مکانوگرافي، آمار و خدمات عمومي تشکيل گرديد. در سال 1353 با توجه به روند گسترش حجم كاري اداره مذكور به خيابان شريعتي انتقال يافت و در سال 1354 نيز اداره کل به سازمان خدمات كامپيوتري شهرداري پايتخت تغيير نام يافت. در آن مقطع این اداره داراي يك معاونت مالي و اداري و دو مديريت سیستم‌ها و داده‌آمایی بوده است. بهره‌برداران عمده از خدمات این اداره، معاونت‌های مالي و اداري شهرداري تهران و مناطق و ادارات ذی‌ربط بودند. در سال 1356 با مكانيزه نمودن سیستم‌های راهنمايي و رانندگي كه در آن مقطع زماني وابسته به شهرداري تهران بود، حجم كار وسيعي ايجاد گرديد.
اولين اقدام جهت استقلال سازمان در سال 1367 صورت پذیرفت و پس از طي مراحل لازم در خرداد سال 1371 تحت نام «سازمان آمار و اطلاعات و خدمات كامپيوتري شهرداري تهران» به‌عنوان يک سازمان مستقل وابسته به معاونت هماهنگي و برنامه‌ریزی شهرداري شكل گرفت و سال 1371، سال استقلال مالي سازمان ناميده شده است و هم‌زمان تحولاتي ازنظر فعالیت‌های بازرگاني و فني و مديريتي ايجاد شد.
از سال‌های 82 و 83 تغييراتي در نحوه تأمين خدمات به وجود آمد. مطرح‌شدن اهداف آرماني دولت الكترونيك، بحث شهرداري الكترونيك با استفاده از فناوري اطلاعات و ارتباطات در مديريت شهرداري را در دستور کار قرار داد و بر اين اساس، نياز تدوين طرح جامع (ICT) شهرداري تهران عنوان گرديد. هم‌زمان به‌منظور ساماندهي امور فناوري سیستم‌های اطلاعاتي، شوراي آمار و انفورماتيك شهرداري تهران به وجود آمد. اين شورا تدوين طرح مذكور را بر عهده سازمان قرار داد و طرح جامع (ICT) شهرداري تهران تهيه و ارائه گرديد. در سال 1383 پيشنهاد تغيير نام سازمان به «سازمان فناوري اطلاعات و ارتباطات شهرداري تهران» مطرح و در هیئت‌مدیره و شوراي اسلامي شهر تهران تصويب گرديد. در سال 1396 و در پی ابلاغیه شهردار وقت، دبیرخانه و مرکز تهران هوشمند نیز به مجموعه سازمان فناوری اطلاعات و ارتباطات اضافه گردید.


مأموریت سازمان
سازمان فاوا برای تحقق تهران هوشمند و شهرداری دیجیتال با رسالت سیاست‌گذاری، برنامه‌ریزی راهبردی، نظارت و پایش فناوری اطلاعات و ارتباطات شهرداری تهران و همچنین ایجاد و توسعه زیرساخت‌های ارتباطی و سخت‌افزاری و سرویس‌های نرم‌افزاری داده‌ای با بهره‌گیری از مناسب‌ترین فنا‌وری‌های نوین برای خدمات باکیفیت اقدام می‌نماید. این مهم با تکیه‌بر نیروی انسانی متخصص، ظرفیت‌های کارآمد موجود، نوآوری، مشارکت شهروندان و بخش خصوصی توانمند برای ایجاد شهری زیست‌پذیر صورت می‌پذیرد.
مهم‎ترین خدمات و فعالیت‌های سازمان فناوری اطلاعات و ارتباطات شهرداری تهران:
مهم‌ترین سرفصل‌های خدمات سازمان فناوری اطلاعات را می‌توان به بخش‌های زیر تقسیم نمود:

•    خدمات برنامه‌ریزی و راهبری تهران هوشمند.
•    خدمات نرم‌افزاری.
•    خدمات اطلاعات مکانی.
•    خدمات شهروندی.
•    خدمات دیتا، اطلاعات، آمار و ارائه و پایش آن.
•    خدمات زیرساخت‌های ارتباطی، مراکز داده و سخت‌افزاری و همچنین امنیت اطلاعات.
•    خدمات برنامه‌ریزی، آموزش، پژوهش و خدمات مدیریت.
 

که مهم‌ترین اقدامات و فعالیت‌های صورت پذیرفته اخیر سرفصل‌های فوق به شرح ذیل است:

  •     تهران هوشمند

•    برنامه‌ریزی و سیاست‌گذاری تهران هوشمند.
•     انتشار پیش‌نویس برنامه تهران هوشمند.
•    تولید و توسعه پلتفرم‌ها یا سامانه‌های تهران هوشمند:
•    پلتفرم یکپارچه ارائه خدمات آنلاین به شهروندان (تهران من).
•    سامانه و اپلیکیشن نقشه آنلاین شهر تهران (رایا).
•    پلتفرم مشارکت شهروندان در مدیریت شهری (باهم).
•    پلتفرم اشتراک و تبادل داده‌های شهری (API).
•    سامانه داده نما (data.tehran.ir).
•    کیوسک‌های هوشمند شهری.
•    سامانه شفافیت.

  •     سرویس‌های نرم‌افزاری
•    تولید نسخه آزمایشی سامانه اتوماسیون اداری جدید (nameh.tehran.ir).
•    سرویس‌های حوزه شهرسازی (فاز اول هوشمندسازی و غیرحضوری کردن فرآیندهای شهرسازی).
•    استقرار سامانه جامع منابع انسانی در 70% واحدهای تابعه شهرداری تهران.
•    استقرار سامانه جامع مالی در 22 منطقه و  43سازمان و شرکت.
•    استقرار سامانه قراردادها در 22 منطقه و 52 سازمان و شرکت.
•    بازطراحی پرتال Tehran.ir.
•    راه‌اندازی مگااپلیکیشن موبایلی.
•    جستجـوی امــوات در بهشت‌زهرا (س).
•    استعلام و پرداخت عوارض خودرو.
•    هوشمند‌سازی جمع‌آوری و تفکیک پسماند خشک.
 
  •     سرویس‌های اطلاعات مکانی

•    نقشه پایه شهر تهران.
•    سامانه موقعیت یابی آنی تهران (سمت).
•    سـامــانــه جــامــع اطلاعـات مکــانــی.
•    سیستــم مـدیـریت عملیـات آتش‌نشانی.
•    نقشـه سه‌بعدی تعـاملــی شهـر تهـران.
•    تصـاویر پانـورامـای 360 درجـه معابر شهر تهران و تولید سرویس تهران‌نما.
•    نمـایش آنلایــن وضعیت تـرافیـک معـابـر شهــر تهــران.
•    سیستم‌های تشخیص موقعیت مکانی (AVL).

  •     سرویس‌های شهروندی

•    پـــارک حـــاشیــه‌ای.
•    کـــارت بلیـت الکتــــرونیـک.
•    ارائه سرویس‌های شهروندی متعدد بر بستر *137# و App 137.
•    راه‌اندازی سرویس PC-POS.

  •     زیرساخت‌ ارتباطی، مرکز داده و سخت‌افزار

•    توسعه شبکه دیتا (WAN و LAN).
•    توسعه مرکز داده.
•    توسعه شبکه VoIP.
•    شبکه بی‌سیم شهرداری.
•    توسعه تجهیزات سختافزاری و رایانه‌ای شامل: PC، پرینتر، اسکنر و نوت‌بوک.
•    توسعه تجهیزات برق اضطراری.
•    توسعه تجهیزات ویژه شامل: دوربین‌های نظارتی، خدمات ویدئوکنفرانس، پخش زنده و IP TV، سامانه یکپارچه اذان شهری.

  •     مرکز آمار و رصـدخـانـه شهـری تهران

•    تولید داشبوردهای مدیریتی و هوش کسب‌وکار.
•    توسعه اطلس هوشمند محلات.
•    توسعه و مدیریت سامانه تحلیل اطلاعات.
•    استقرار نظام جامع آماری شهرداری تهران.
•    تبدیل نمایشگاه دائمی نقشه تهران به موزه نقشه تهران.
•    تشکیل جلسات معرفی، تحلیلی و تصمیم سازی در رصدخانه شهری تهران.

  •     برنامه‌ریزی، آموزش، پژوهش و خدمات مدیریت

•    تهیه برنامه استراتژیک و عملیاتی سازمان.
•    اجرای فرآیندها و فعالیت‌های بودجه‌ای و مالی سازمان.
•    برنامه‌ریزی و اجرای دوره‌های آموزشی و ارتقا دانش کارکنان شهرداری و سازمان فاوا.
•    استقرار سیستم مدیریت HSE.
•    برگزاری بزرگ‌ترین مانور آتش‌سوزی، برق‌گرفتگی و امداد و نجات در سطح ساختمان‌های شهرداری تهران.
•    اجرای معاینات ادواری پزشکی کلیه کارکنان سازمان.
•    اجرای طرح‌های مطالعاتی و پژوهشی.
•    انتشار کتاب، بولتن و خبر (چندرسانه‌ای).