دوشنبه 3 مهر 1396
Monday, 25 September, 2017
استانداردها
استانداردهای سازمان:
در حال حاضر سازمان فناوری اطلاعات و ارتباطات استانداردهای مختلفی را در ساختار خود مورد استفاده قرار میدهد که بطور کلی در دو دسته زیر قرار میگیرند:
1- استانداردهای تخصصی
2- استانداردهای عمومی
 در قالب استانداردهای تخصصی بنا به نوع فعالیت این سازمان که یک سازمان دانشگرا با فعالیتهای حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات می‌باشد، استانداردهای هر یک از زمینه های فعالیتی آن میتواند مورد استناد و پیاده سازی قرار گیرد. از جمله استانداردهای تخصصی میتوان به موارد زیر اشاره نمود :
• استاندارد BS7799
• استاندارد ITIL
همچنین این سازمان تلاش می‌کند در فرآیند تولید نرم افزار از متدولوژیهای روز دنیا استفاده نماید. به همین دلیل از متدولوژی RUP استفاده نموده و با بکارگیری نمودارهای مختلف که بر اساس UML تهیه می‌شود روال تولید محصولات خود را کنترل می‌نماید.
در فرآیندهای سازمانی و برنامه ریزیهای منابع سازمان نیز استانداردهای مختلفی بصورت مرجع قرار گرفته اند که تحت عنوان استانداردهای عمومی نامیده شده و نمونه هایی از آنها مطابق فهرست زیر می‌باشند :
 
• استاندارد ISO9001-2000
تاریخچه ایزو
 كميته فني 176 سازمان بين المللي استانداردISO) (به رياست كانادا كار تدوين استاندارد بين المللي كيفيت را آغاز نمود . اين كميته براي كار خود ،استانداردهاي متعددي را از سطح دنيا جمع آوري كرد وبالاخره درسال 1987 اقدام به چاپ مجموعه اي از استانداردهانمود كه عمدتا براساس استاندارد BS5750 انگلستان وبخشها وقسمتهاي آن تدوين شده بود. كه اين استاندارد ها به خانواده استانداردهاي ISO 9000 معروف شده‌اند .
درسال 1994 دومين ويرايش اين استانداردها توسط كميته فني Tc176 انتشار يافت . و ازآنجا كه اين استانداردها نيز به عنوان استانداردهاي مطرح در سطح بين المللي بايد متناسب با پيشرفت علم مديريت كيفيت بازنگري مي شدند . مجددا اين بازنگري در دسامبر 2000 ميلادي مقارن با (25 /9 /1379 ) صورت گرفت. و ويرايش سوم اين سري استانداردها انتشار يافت.
دربازنگري سال 2000 تلاش در برطرف سازي ضعف هاي موجود در ويرايش 1994 وبه وجود آوردن امكان درك بهتر وراحت تر وهمچنين مطرح ساختن نكات جديدي كه متضمن هدفمند بودن يك سيستم مديريت كيفيت مي باشند، بوده است .
 پیاده سازی ایزو
 در راستای بهبود روندهای کاری سازمان و درجهت افزایش بهره وری سازمانی ، کمیته ای از اواخر سال 1385 تشکیل و موظف به استانداردسازی روال کاری سازمان براساس استاندارد 9001:2000 ISO گردید .
به همین منظور اقدامات زیر در سازمان صورت گرفت :
•تغییر در چارت تشکیلاتی سازمان بر اساس الزامات تشخیص داده شده.
•تصویب چارت تشکیلاتی در هیئت مدیره سازمان.
•برگزاری دوره‌هاي 2 ساعته جهت كليه پرسنل سازمان به مدت يك روز برگزار شده جهت آشنايي كليه پرسنل سازمان با ايزو 9001.
•برگزاری دوره 24 ساعته جهت اعضاء كميته راهبري و روساي ادارات و معاونتها به منظور آشنايي با الزامات و مستند سازي ايزو 9001:2000.
•برگزاری دوره مميزي داخلي نيز در اسفندماه 1386 جهت اعضاء فعال كميته راهبري و آن دسته از اعضاء كه دردوره قبلي نمره قبولي كسب نمودند.
•طي 131جلسه و 6783 نفرساعت کارکارشناسی و پس از بررسی وبهینه سازی کلیه فرآیندهای سازمانی موثر بر کیفیت محصول و خدمات ، 280 فرم و 29 روش اجرایی و دستورالعمل ، تهيه و تحويل نمايندگان ادارات مرتبط گرديد .
•انتخاب و معرفی به کمیته راهبری شرکت TUV INTERCERT آلمان جهت انجام پيش مميزي و مميزي نهائي استاندارد ايزو 9001:2000 به عنوان شرکت صادركننده گواهینامه پس از بررسی های لازم و استعلام های دریافت شده.
•پیش ممیزی استاندارد نيز در تاریخ 20 /12/86 طی یک روز.
•ممیزی نهائی در تاریخ 12/3/87 به مدت دوروز توسط شرکت TUV INTERCERT.
•اخذ گواهینامه سیستم مدیریت کیفیت سازمان در تاریخ 13/3/87.
به روز نگهداری سیستم مدیریت کیفیت بر مبنای استاندارد ISO 9001:2000 :
پس از اخذ گواهینامه ایزو 9001:2000 در سازمان در خردادماه 87 با راهبری معاونت آمار، برنامه و بودجه، جلسات بررسی سوابق مورد نیاز این استاندارد به مدت 2 هفته از تاریخ 31/6 /1387 لغایت 13/ 7 /1387 برگزار و مواردی که می بایست جهت به روز رسانی این استاندارد توسط معاونت های متولی انجام گیرد به مسئولین فرآیندها اعلام گردید .
شایان ذکر است ممیزی داخلی سازمان نیز در دی ماه 1387 ( 9و10و11 دی ماه ) برگزار و گزارش آن به نماینده مدیریت در کیفیت ( معاونت آمار ، برنامه و بودجه ) ارائه گردید .
 فواید ایزو
 منافع و اخذ گواهي نامه به سازمان اين فرصت را مي دهد كه ازطريق سيستم بازرسي ،روشها وعمليات را اصلاح نموده وضعفها و نقاط قوت را دريابد. برخي از منافع استقرار اين سيستم عبارت‌است از :
1-بررسي مجدد فعاليتهاي سازمان براساس اهداف سازمان ورفع كاستي ها
2-جلوگيري از دوباره كاري ها به واسطه تعريف فعاليتهاي برنامه ريزي شده وسيستماتيك
3-كاهش هزينه ها
4-ايجاد اطمينان واعتماد در درون سازمان (رده هاي مديريتي وكاركنان )
5-ايجاد اطمينان واعتماد در برون سازمان (مشتري ) وبالطبع قابليت عرض اندام در فضاهاي مختلف تجاري
6-افزايش توان رقابت در عرصه بين‌المللي

• استاندارد ISO20000

 

 

گواهینامه استاندارد ISO 10015

سازمان فناوری اطلاعات و ارتباطات شهرداری تهران در آذر ماه سال 91 موفق به دریافت گواهینامه استاندارد ISO 10015 شد.
از جمله فعالیت‌هایی که در راستای دستیابی به این استاندارد در سازمان انجام شد می‌توان به بررسی اثربخشی آموزش‌ها، ارزیابی مدرسین و پیمانکاران آموزش دهنده و نحوه انتخاب آن‌ها، پایش و ارزشیابی آموزش، پشتیبانی آموزش‌های درون سازمانی، تعیین نیازهای آموزشی، تعیین و تحلیل الزامات بازنگری شایستگی و طراحی و برنامه‌ریزی آموزش‌های درون سازمانی اشاره کرد.
از مزایای کسب این استاندارد و اجرای آن در سازمان، می‌توان از نظام‌مند شدن آموزش پرسنل، تخصیص صحیح بودجه آموزشی‌ و صرفه جویی در هزینه‌ها نام برد. رعایت این استاندارد باعث افزایش سطح کیفیت آموزشی و سطح کیفیت کار پرسنل خواهد شد.
استاندارد ISO 10015 جهت یاری رساندن به سازمان‌ها در جهت شناسایی و تحلیل نیازهای آموزشی، طراحی و برنامه‌ریزی آموزشی، ارائه  آموزش، ارزشیابی نتایج آموزش و پایش و بهبود فرایند آموزش به منظور دستیابی به اهداف سازمان، مورد استفاده قرار می‌گیرد. این استاندارد بر نقش آموزش در بهبود مداوم کیفیت کاری پرسنل تاکید دارد و باعث می‌شود آموزش در سازمان‌ها تبدیل به سرمایه‌گذاری اثر بخش و کارافرین شود. هدف از اجرای این استاندارد ایجاد، اجرا، نگهداری و بهبود راهبردها و سیستم‌های آموزشی سازمان‌ها است.

گواهینامه استاندارد ISO/IEC 20000

سازمان فناوری اطلاعات و ارتباطات شهرداری تهران در اسفند ماه سال 91 موفق به دریافت گواهینامه استاندارد ایزو 20000 برای سرویس 137 شد.
پروژه پیاده‌سازی استاندارد ایزو 20000 بر اساس ساختار ITIL برای ارائه سرویس به مرکز مدیریت شهری سامانه 137 شهرداری تهران با همکاری دانشگاه صنعتی شریف آغاز و برای اولین بار در ایران به صورت کامل به مرحله اجرا رسید.
برای دریافت این استاندارد در ابتدا و پس از انجام هماهنگی‌های لازم با نماینده این شرکت در ایران، ممیزی در دو مرحله به انجام رسید. در ممیزی مرحله اول، مستندات و روش‌های اجرایی مورد بررسی قرار گرفت و در مرحله بعد، سوابق اجرایی بررسی شد. به این معنا که در این مرحله، هماهنگی مستندات تهیه شده با چگونگی اجرای آن بررسی شد.
ممیزی مرحله اول در بیستم اسفند سال 91 برگزار و مورد تایید قرار گرفته و پس ازآن ، ممیزی مرحله دوم از 26 تا بیست و هشتم اسفند ماه به طول انجامید و کل واحدهای مرتبط با سرویس 137 بر اساس فرآیندهای استاندارد ایزو 20000 ممیزی و سازمان فناوری اطلاعات و ارتباطات شهرداری تهران به عنوان اولین سازمان در کشور موفق به دریافت این گواهینامه شد.

از آنجا که هدف از مدیریت خدمات IT، همسوئی استراتژیک فناوری اطلاعات با کسب و کار و رضایتمندی مشتریان است؛ سازمان فناوری اطلاعات و ارتباطات شهرداری تهران با اخذ استاندارد ISO/IEC 20000 به عنوان اولین سازمان در ایران، گام بلندی را در جهت ارتقای سطح مدیریت IT برداشته و با این کار به دنبال کسب رضایت شهروندان تهرانی از عملکرد شهرداری تهران می باشد.