چهارشنبه 4 مرداد 1396
Wednesday, 26 July, 2017
مراسم رونمایی از نقشه همراه تهران، سامانه مشاهده تخلفات رانندگی رویت شده و اطلس پایداری

 مراسم رونمایی از نقشه همراه تهران، سامانه مشاهده تخلفات رانندگی رویت شده و اطلس پایداری با حضور محمدباقر قالیباف، شهردار تهران برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی سازمان فناوری اطلاعات و ارتباطات شهرداری تهران، در این جلسه که با حضور شهردار تهران، معاونین و شهرداران مناطق 22گانه برگزار شد، علی‌اصغر قائمی مدیرعامل سازمان فناوری اطلاعات و ارتباطات شهرداری تهران درباره ویژگی‌های هر کدام از محصولات و سامانه‌هایی که رونمایی می‌شوند توضیحاتی ارائه نمود.

اهمیت اطلاعات مکانی

قائمی در ابتدا با اشاره به جنبه حیاتی و اهمیت اطلاعات مکانی، پیشرفت در آن را از فاکتورهای توسعه عنوان کرد و گفت: متاسفانه هویت‌های مکانی ما در اختیار سرویس‌های خارجی است و با توجه به نیاز مردم در این حوزه، بهتر است در آینده به صورت یکپارچه و همگون عمل کرده و خدمات مکان‌محور را توسعه دهیم. در حال حاضر هم بسیاری از نهادها و سازمان‌ها به بستر اطلاعات مکانی که شهرداری تهران فراهم کرده اعتماد نموده‌اند. نقشه همراه تهران با 80 لایه اطلاعاتی ویژگی‌های مهمی چون سه بعدی بودن، اعلام ترافیک آنلاین و امکان همکاری مردم با شهرداری در تصحیح اطلاعات را در بر دارد که آن را ارزشمند می‌کند.

کاهش تخلفات و ایجاد شفافیت اطلاعات

وی همچنین در رابطه با سامانه مشاهده تخلفات رانندگی رویت شده گفت: بیش از سه هزار دوربین در کل شهر نصب شده است. تعدادی از آن‌ها دوربین ثبت تخلفاتی از جمله ورود به محدوده طرح ترافیک، سرعت غیرمجاز و گذر از چراغ قرمز و غیره است و تعدادی از آن‌ها نیز نظارت تصویری را انجام می‌دهند. عملکرد چند ساله این دوربین‌ها به صورت یکپارچه نقش بسیاری در کاهش تخلفات، ایجاد شفافیت اطلاعات و صرفه‌جویی در هزینه‌ها را دربر داشته است. این سامانه از باب دسترسی آزاد شهروندان به اطلاعات طراحی شده تا شهروندان بتوانند متوجه تخلفاتی که دوربین ثبت کرده است شده و به آن دسترسی داشته باشند. تنها مسئله این است که باید برای استفاده از این سامانه یک بار همراه با مدارک خود برای احراز مالکیت خودرو به یکی از شعب دفاتر خدمات الکترونیک شهر مراجعه نمایند.

چکیده مطالعات GIS شهر تهران

قائمی در ادامه و در توضیح چگونگی انتشار اطلس پایداری تهران گفت: سازمان فناوری اطلاعات و ارتباطات شهرداری تهران پس از تأسیس رصدخانه شهری تهران، موظف به تهیه و انتشار انواع اطلس‌های موضوعی شد. اطلس پایداری، مجموعه مطالعات مشترک این سازمان با معاونت شهرسازی و معماری شهرداری تهران و دانشگاه تهران است. در واقع چکیده همه مطالعات مربوط به GIS شهر تهران در اطلس پایداری تجمیع شده و از امروز در اختیار عموم قرار می‌گیرد.

نقشه همراه تهران

در این نشست، مهدی محبوبی، مدیر پروژه نقشه همراه تهران با اشاره به امکان برنامه‌ریزی سفر برای شهروندان، کمک به کاهش آلودگی هوا، صرفه‌جویی در زمان، دسترسی آزاد به اطلاعات و استفاده بهینه از داده‌های مکانی را از جمله اهداف تهیه و توسعه نرم‌افزار نقشه همراه تهران دانست و ضمن ارائه توضیحاتی درباره ویژگی‌های این نرم‌افزار، مزایای آن را برشمرد و گفت: نمایش و جستجوی معابر موجود شهر، نمایش سه‌بعدی ساختمان‌ها، نمایش آخرین تصویر ماهواره‌ای، امکان جستجوی مراکز خدماتی شهر، نمایش انواع خطوط حمل و نقل عمومی، نمایش بار ترافیکی، نمایش عکس‌های پانورامای شهری، امکان مسیریابی خودروی شخصی، عمومی و پیاده، هدایتگر مسیر با استفاده از سخنگوی فارسی و امکان ثبت خطای اطلاعات توسط مردم را از مهم‌ترین ویژگی‌ها و مزایای آن است.

سامانه مشاهده تخلفات رانندگی رویت شده

سپس زرسازی، مدیر پروژه سامانه ثبت تخلفات مکانیزه، معماری و روند کار این سامانه را توضیح داد و مهم‌ترین نتایج وجود این سامانه را کاهش آمار تخلفات، بالا رفتن کیفیت زندگی و افزایش اعتماد شهروندان دانست و درباره چگونگی بهره‌مندی شهروندان از آن گفت: شهروندان یا اشخاص حقوقی برای استفاده از خدمات این سامانه می‌بایست اصل مدارک خود و خودروی خود (شناسنامه، کارت ملی، شناسنامه خودرو) را در یکی از شعب دفاتر خدمات الکترونیک شهر ثبت نماید. همچنین داشتن حساب شهروندی نیز از دیگر الزامات استفاده از این سامانه است.

اطلس پایداری شهر تهران

راما قلمبر دزفولی، مدیر پروژه تهیه و انتشار کتاب «اطلس پایداری شهر تهران»، این کتاب را به عنوان اولین گزارش تخصصی در موضوع پایداری شهری تهران معرفی کرد که توسط سازمان فناوری اطلاعات و ارتباطات شهرداری تهران منتشر شده است و با مرور کوتاهی بر فصل‌های مختلف کتاب، گفت: پایداری شهری یکی از جدی‌ترین موضوعات و دغدغه‌های بسیاری از کلانشهرهای دنیاست. امکان بهره‌برداری تمامی حوزه‌های تخصصی شهرداری تهران برای برنامه‌ریزی‌های آینده، به‌کارگیری نتایج برای اتخاذ سیاست‌های شهری لازم در برنامه پنج‌ساله سوم، امکان برنامه‌ریزی در حوزه شهرسازی، مالی و اقتصادی با توجه به محدودیت و مزیت‌های مکانی به دست آمده در شهر، امکان بهره‌برداری از نتایج برای درک برابری یا نابرابری فضایی در بین محلات شهر تهران و امکان تحلیل خوشه‌های فضایی شکل گرفته در شهر تهران از مهم‌ترین کاربردهای اطلس پایداری شهر تهران است.

تاکید بر وجود مشکل در مدیریت

در ادامه محمدباقر قالیباف، شهردار تهران ضمن تقدیر از زحمات دست اندرکاران تهیه این سه مجموعه، پیشرفتی که در طی یک دهه گذشته در شهرداری و شهر تهران به صورت گام به گام اتفاق افتاده است را مثبت ارزیابی کرده و گفت: مهم‌ترین چالشی که امروز ما در نهادهای عمومی، غیردولتی، دولتی و بخش خصوصی و همچنین در مسائل اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی کشور با آن مواجه هستیم، مشکل مدیریت است.

وی با بیان اینکه موضوع مدیریت به نوع تفکر بر می‌گردد، گفت: متأسفانه ما اکنون از پیروان تفکر نسل دوم یا موج دومی هستیم که به دهه‌های 60 و 70 میلادی برمی‌گردد. آن زمان نوع نگاه دنیا این گونه بود که هر فردی یک خودرو داشته باشد و این باعث افتخار بود. این نگاه به دنبال ارتقای کیفیت و تکنولوژی در زمان خود بود، اما امروز در دنیا تفکر نسل چهارمی حاکم است. در واقع با وجود سیستم‌های حمل ‌و نقل که در تمامی دنیا مورد استفاده است و یا مواردی مانند اسنپ و تپسی، دیگر داشتن یک خودرو برای هر فرد افتخار نیست.

شهردار تهران ادامه داد: امروز با وجود سیستم‌های دانش بنیان تحولات مهمی در حوزه اقتصاد، مسائل اجتماعی و فرهنگی اتفاق افتاده که عدالت جغرافیایی، اجتماعی، شفافیت و مبارزه با فساد به صورت سیستماتیک را به همراه دارد. ضمن اینکه این تحول منجر به کنترل وقت، کاهش تورم، کاهش هزینه تولید و هزینه حمل و نقل می‌شود.

وی با تأکید بر اینکه یکی از مشکلات جدی ما در مجموعه‌های ساختار کشور شکل مدیریتی است که به 50 تا 60 سال قبل بر می‌گردد، گفت: مدیریت جامعه امروز به این شکل حتماً نشدنی است و زیبنده شهر و کشور ما نیست.

160 سرویس در شهرداری و شهر تهران

شهردار تهران در بخش دیگری از سخنانش با  اشاره به راه‌اندازی نقشه همراه شهر تهران و سامانه مشاهده تخلفات رانندگی و همچنین کتاب اطلس پایداری شهر تهران بیان کرد: خوشحالیم که این اقدام در یک فرایند مداوم و مستمر اتفاق افتاد. به‌واسطه این اتفاق امروز بیش از 160 سرویس در مجموعه شهرداری تهران و شهر تهران ارائه می‌شود که یک بخش از آن مانند موضوع فاینانس داخلی است و یک بخش از آن که شامل حدود یک سوم از سرویس‌ها می‌شود، برای شهروندان است. به باور من، مدیریت واحد شهری را باید از همین جا دنبال کنیم و امیدواریم این کار روز به‌روز با سرعت بیشتری انجام شود.

قالیباف گفت: این راه توقفی ندارد و ما مرتب باید مسیر را پیش ببریم و به دنبال به‌روزرسانی تجهیزات و سرویس‌های متعدد دیگری باشیم که می‌توان ایجاد کرد.

ضرورت شکل‌گیری مدیریت کارفرمایی

وی با تأکید بر ضرورت شکل‌گیری مدیریت کارفرمایی و افزایش مشارکت مردم در امور تصریح کرد: مهم‌ترین موضوعی که در این خصوص در شهر داریم و عده‌ای معتقد بودند که امکان واگذاری ندارد و بحثی کاملاً حاکمیتی است، حوزه شهرسازی بود اما امروز این موضوع را می‌توانیم به طور کامل به مردم واگذار کنیم و موارد حاکمیتی آن در قالب طرح تفصیلی در اختیار شهرداری باقی بماند.

شهردار تهران یادآور شد: روزی که توفیق خدمت در پلیس را داشتم بحث مدیریت کارفرمایی مبنی بر واگذاری صدور گذرنامه به مردم را مطرح کردم. این موضوع با عنوان یکی از مهم‌ترین بخش‌های حاکمیتی با مخالفت‌های جدی دولت وقت روبرو شد. در واقع اعتقاد بر این بود که این موضوع باید فقط در اختیار نیروی‌های انتظامی و امنیتی باشد و پشت درهای بسته انجام شود. با تمامی این مخالفت‌ها این واگذاری انجام شد و امروز مردم با مراجعه به نزدیک‌ترین دفتر به محل سکونت خود می‌توانند گواهینامه یا گذرنامه خود را دریافت کنند.

قالیباف با تأکید بر اینکه همه چیز حتی اقتصاد باید مردمی شود، گفت: این موضوع در عمل به کاهش هزینه‌ها و از بین بردن مفاسد می‌انجامد. باید تفکر فرتوت نسل دوم را به فراموشی بسپاریم و درک درستی از واقعیت امروز جهان و پیشرفت‌های علمی داشته باشیم.
















تعداد مشاهده: 352
1396/2/3 13:55:0
print